Jaarverslag Oranje Nationaal 2015

We beginnen dit jaar op 3 januari met het rondbrengen van de vrijwilligersattenties 2014. In circusoutfit en August op een kameel gaan we door het dorp. We bieden onze vrijwilligers een presentje aan als dank voor hun medewerking. Dit keer is dat een oranje rugzakje met gondelvaartlogo.

Op 13 januari houden we weer een voorzittersbijeenkomst. Deze avond bestaat uit twee gedeelten. Voor de pauze hebben we een aantal agendapunten, o.a. het schild. We willen de jurering van het schild wat aanpassen, de donderdagavond en zaterdag spelletjes worden verplichte onderdelen. Na de pauze worden er in kleine groepjes een tweetal stellingen besproken.

Op 13 maart wordt de jaarlijkse ledenvergadering gehouden. Na het officiële gedeelte staat het onderwerp ‘Uitstraling Gondelvaart: een nieuw jasje’ op het programma. Buro Andringa presenteert, samen met Gea en Rona, dit nieuwe jasje!

De voorbespreking vindt plaats op 6 mei in de Jister. Er zijn … buurten/groepen aanwezig. De vaste punten worden besproken; het startgeld, materialen, de wijze van varen en de opgave van de titel van de gondels.

Donderdag 27 augustus; vandaag de start van het gondelvaartweekend met voor de kinderen een voorstelling van circus Salto! Gisteravond, tussen de buien door, is de circustent opgebouwd. Vanmorgen blijkt dat de vele regen ervoor heeft gezorgd dat de tent onder water staat. We beginnen de dag dan ook met het leegpompen van de tent! Vele emmers met water worden naar de sloot gedragen, stro wordt geregeld en verspreid door de tent, zodat om half 11 peuters en kleuters, ouders, opa’s, oma’s en noem maar op, zonder natte voeten te krijgen de tent kunnen betreden. Na de voorstelling openen we vervolgens het gondelvaartweekend met de peuters en kleuters door het blazen van zo veel mogelijk bellen!

’s Middags komen de kinderen van de groepen 3 t/m 8, mét hun kleurplaat, naar de circustent.

Als de tent vol zit, gaat het circus beginnen! Net als vanmorgen is het genieten geblazen!

Na de voorstelling openen we het feest met het enige echte gondelvaartlied! Dit lied, op de melodie van ‘feest’ van Kinderen voor kinderen, is ingezongen door Aimée en Sanne Trampe.

De winnaars van de kleurwedstrijd zijn: Jarno Veld (peuters), Gerrit Heerma (groep 1 en 2), Maaike de Jong (groep 3 en 4), Ilse van Warmerdam (groep 5 en 6) en Anne Marije Wierda (groep 7 en 8). ’s Avonds de buurtacts met als thema ‘Circus’. Vijf buurten betreden de circuspiste. Eén thema levert 5 diverse acts op! Hulde aan deze buurten! Tussendoor worden we vermaakt met acts van circus Salto. Dan volgt de uitslag: de beste circusact is van Mei-inoar-ien!

Na afloop kunnen we genieten van een optreden van “KEK!”.

Vrijdag 28 augustus; Aldeboarn ontwaakt terwijl de zon al lekker begint te schijnen. Wat een geluk dat we zulk mooi weer treffen op de dag van 70e Gondelvaart. De meeste buurten moeten nog dik aan de bak. Het regenachtige weer van de afgelopen dagen heeft de gondelbouwers helaas niet geholpen.

Het dorp begint al vroeg vol te stromen, prachtig! Er is volop zon en een gezellige gondelmarkt, wat willen we nog meer! Er is van alles te doen; Barbier Aart die op een ouderwetse wijze de mannen kan scheren, een kruisboogvereniging die volwassenen en kinderen laat ervaren hoe het is om met een echte kruisboog te schieten, acrobatiek, een historische fietsgroep. Ook kan er een ritje gemaakt worden in de ‘Fire Dragon’; een landbouw stoomtrekker, en kun je meedoen met circusworkshops. Daarnaast diverse muzikale acts van; Slagwerkers versus theaterman, WVG-fanfare, Berend Riemersma en onze eigen Boarnsters Arie en Roelof. Vlak voor de afvaart, vanaf 20.30 uur, geven de Zapata Flyboards weer een ‘spetterende’ show in de Boarn. Om 21.00 uur lost Ton van Dijk, directeur Kulturele Haadstêd 2018, het startschot!! En niet te vergeten het spectaculaire vuurwerk vooraf aan de Gondelvaart, een groot spektakel in de lucht boven de kerktoren.
Maar liefst 14 gondels komen door de Boarn varen, stuk voor stuk ‘pronkstikjes’. Van de Jordaan tot een drijvende tuin. En van Pluk van de Petteflet tot War Horse. Stuk voor stuk prachtige bouwwerken. Mooie, spectaculaire kleding en op maar liefst 2 gondels live muziek. Het publiek geniet langs de kant, wat kunnen wij met elkaar trots zijn op zo’n prachtige Gondelvaart! Dhr. Van Dijk geeft na afloop van de Gondelvaart aan diep onder de indruk te zijn, een groot compliment voor Aldeboarn! Na de Gondelvaart in de tent een optreden van Boys named Sue, Drukwerk en Rock Addiction met Jos Harteveld.

Zaterdag 29 augustus; Aldeboarn wordt gewekt door Drumfanfare Oranje Minnertsga. Vanaf 10.30 uur deelt Oranje Nationaal de koffie uit met heerlijk gebak. Dan begint Teake van der Meer met een komisch optreden. De lachspieren worden goed getraind, al snel ligt de hele tent in een deuk. Om 13.30 uur beginnen de spelletjes. Welke buurt werkt het beste samen? Welke buurt is het beste op elkaar ingespeeld? Volleybal met gekleurde duikbrillen, een parcours lopen, plastic vouwen met 6 personen erop, ballopen en als eindspel ‘Ren je rot’. Er wordt fanatiek gespeeld door 9 buurten. De spanning loopt op en iedereen is benieuwd wie 1e is geworden met het buurtkamp. Maar… dat horen we pas ’s avonds. ’s Avonds begint vrolijk en swingend met de ‘Menaemer Feinstsjes’, al zitten de buurten er enigszins gespannen bij.. Wie zou de grote winnaar zijn?
Dan volgen de eerste uitslagen; van de circusacts, de buurtversiering en het buurtkamp. Met respectievelijk als winnaars: Mei-inoar-in, De Wynhoeke en Eastein. Een korte pauze voelt als een eeuwigheid al maken de ‘Menaemer Feintsjes’ er weer een mooi feestje van. Rustig op de stoel blijven zitten is moeilijk bij deze swingende muziek. Daarna volgt eindelijk de spannende ontknoping. De Culturele prijs is voor De Dyk en de publieksprijs is gewonnen door Rûnom Boksleat. Dan volgt het juryrapport:

“De 70ste Gondelvaart van Aldeboarn is er één die past bij een jubileum! Zelfs de weergoden hebben hun cadeau afgegeven en ons allen een prachtige avond geschonken.”

Nr. 14: Weaze/Westein | Fleurige Fuotsjes | 262 p.

Een gondel met een volgboot en een volg-orka. Op de volgboot dappere pinguïns die veel plezier hadden in het water en regelmatig een flinke duik namen. Een betere afwerking, meer samenspel en choreografie had de gondel strakker gemaakt en meer uitstraling gegeven.

Nr. 13: It Utein | Bysundere Fangst | 270 p.

Een spektakel van muziek, water en licht. Er is veel aandacht besteed aan de kleding, de pruiken en de schmink. Er gebeurde veel op de gondel en het roze orgel was overweldigend. Het geheel kwam wat rommelig en slordig over en we konden weinig lijn in het verhaal konden ontdekken.

Nr. 12: Tusken Wâl en Skip | 70 jier lyn yn Boarn… | 278 p.

Een keurige gondel, heel strak afgewerkt en tot in de puntjes verzorgd. Deze gondel was bijna te keurig, werd daardoor wat saai en steriel. Er gebeurde niet zo veel en was niet echt verrassend. We hadden bij het vieren van de bevrijding graag meer plezier en vrolijkheid gezien.

Nr. 11 Taco’s Each | Wolkefolk | 280 p.

De meningen liepen uiteen van leaf, veel fantasie, vrolijk en kleurrijk tot wat moeten we hiervan zeggen? Het wolkefolk speelde vol overtuiging en vooral de roergangster speelde haar rol sterk. Jammer dat de muziek wat zacht was. Het geheel oogde wat slordig en was niet echt een geheel.

Nr. 10: Eastein | ’T Libben is krekt in skaakspul | 284 p.

Er was veel interactie tussen de spelers en de schaakstukken waren prachtig. Het schaakbord was mooi gemaakt. De keuze voor de twee spelers op hun scheidsrechterstoel met grappige dialogen was goed. Wij misten energy in deze gondel, we vonden de muziek niet echt passend.

Nr. 09: De Wynhoeke | Pluk van de petteflet | 291 p.

Deze gondel verdient in ieder geval de prijs van het meest enthousiaste spel! Wat een energy en wat hebben de kinderen hun rol goed gespeeld en vastgehouden. Prachtige kleuren en prima verzorgd. Een kindgerichte verzorgde boot met weinig verrassingen en niet heel vernieuwend.

Nr. 08: The Little Rascals | Project X | 298 p.

Goed uitgebeeld verhaal door een gondel met 3 compartimenten te bouwen. Ijzersterk om de auto in tweeën te delen en zo twee kanten van het verhaal te laten zien. De afwerking was slordig. In de uitbeelding van de rellen hadden we nog meer actie willen zien. Complimenten voor de lef om met zo’n onderwerp te komen en de originele elementen in de uitvoering.

Nr. 07: Mei-inoar-ien | Mei man en macht troch waar en wyn.. | 306 p.

Een eenvoudige, bijna ouderwetse gondel met een heel krachtig beeld en prima maatvoering. Prachtige uitbeelding van de tekst in de wijze van varen. Het paard met zijn voort bewegers en wapperende manen was imponerend. Het knipperend licht deed afbreuk aan het geheel en we snapten ook niet goed wat de beide vrouwen achter op de gondel uitbeelden.

Nr. 06: De Fjoerfretters | Een draak van een gondel | 310 p.

Een originele gondel! Prima muziek, mooi en spannend verhaal. Geweldig een draak in de kerk met de kerktoren kapot en schuin ervoor in de bosjes gelegen. De draak was echt eng, maar we hadden er graag meer beweging in gezien. De gondel was een beetje donker en het effect had nog sterker gekund door glasgerinkel, oude koormuziek, omvallende stoelen etc.

Nr. 05: Femmes Fatale | Bij ons in de Jordaan | 321 p.

Een echte publieksgondel. Goed uitgewerkt en afgewerkt. Sterk en leuk dat er ook in de huizen actie was. Doet een beroep op de nostalgie van de mensen en meezingen is altijd heerlijk. Jullie hadden het beeld sterker en levendiger kunnen maken door meer met typetjes te werken. Probeer dus naast een mooi plaatje ook duidelijk te maken wat je het publiek wilt vertellen.

Nr. 04: ’t Sil Weaze | Queen’s Armada in Kirsty Mitchell’s Wonderland | 336 p.

Een gondel met veel uitstraling en een kunstzinnig thema. Prachtige muziek. Betoverend mooi om te zien deze dame in haar jurk van waaiers. Het ijzige spel van de koningin was subliem. Er straalde kracht en zegevieren uit. Het bos achter de koningin leek dood, had mooier en subtieler uitgelicht kunnen worden.

Nr. 03: Povlakte | Kantje Boord | 344 p.

De meest verzorgde en best afgewerkte gondel. De verhoudingen zijn helemaal in orde. Geluid prachtig met de aankomende vliegtuigen, de militair die met verrekijker de lucht afzoekt en de Nederlandse vlag die wordt gehesen. Ook de rookwolken uit de zijkant over het water was helemaal goed. Als minpuntje vinden we het gebrek aan licht, het spel verliep nu in de schemering maar de gondel stond als een en huis en was indrukwekkend in al zijn eenvoud.

Nr. 02: Rûnom Boksleat | De drijvende tuin van Boarn | 362 p.

Tip top afgewerkt, drie dimensionaal, een levendig verhaal, met prima personages in bijpassende kleding. Het omhoog pompen van het water was een technisch hoogstandje wat een prachtig effect gaf. Sommige juryleden vonden deze gondel iets te log en te vierkant. Deze gondel is opvallend en uniek was in deze 70ste editie en de tweede plaats is dik verdiend.

Nr. 01: De Dyk | It ritme van ’t ljocht, jout it tsjuster fleurigheid | 372 p.

Een eigentijdse gondel. Qua design en ontwerp kunnen de lampen en de ontwerpers zo naar Milaan. Strak in alles, de muziek met een ritmische beat. De titel en het thema van de gondel is eigentijdse poëzie. Ritme aan alle kanten, letterlijk en figuurlijk. We begrepen de functie van de stoel voorop de gondel niet goed. Professioneel gedaan en van harte gefeliciteerd!

Tot slot de totaalprijs; het Schild. Deze is gewonnen door De Dyk.
Na de prijsuitreiking heeft de band Exposure voor ons opgetreden. Wat een geweldig feest!!!

Op zondagavond tenslotte is er de tentdienst. Het thema is “De slimste mens, de slimste gondel!” We stappen met z’n allen op een gondel en worden verwelkomt door gondeliers. De quiz, onder leiding van quizmaster ds. Piet Rozeboom gaat van start! De quizmaster, sidekick en het panel zetten ons aan het denken aan de hand van boeiende vragen en antwoorden. Uiteindelijk is iedereen winnaar. Tussendoor krijgen we nog foto’s te zien vanuit de complimentenkraam.

De nabespreking met buurten en juryleden vindt plaats op vrijdag 2 oktober. De jury legt aan de hand van foto’s uit hoe ze tot de uitslag zijn gekomen en gaan hierover in gesprek met de buurten. We krijgen nuttige tips van de juryleden. Vanuit de buurten komen leuke verhalen los over het ontstaan van (het idee voor) een gondel.

Op zondagmiddag 22 november houden we een vrijwilligersmiddag in het Fryske Hynder. In het kader van het 70-jarige jubileum én het winnen van de vrijwilligersprijs de Zilveren Duim, willen we alle vrijwilligers eens extra in het zonnetje zetten en bedanken voor hun inzet! Er is een mooie opkomst, er zijn een kleine 50 vrijwilligers aanwezig. Tijdens deze middag kijken we naar een film van Ardy Proot en er is ruimte voor ontmoeting met elkaar, alles onder het genot van een hapje en drankje, in een ontspannen sfeer! Kortom: een geslaagde middag!

Ook dit jaar hebben we weer een vrijwilligersattentie, dit keer een oranje spaarvarken met gondelvaartlogo. We brengen uiteraard, bij de vrijwilligers die deze middag niet aanwezig kunnen zijn, ook één langs.

Anderen bekeken ook